Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

speeltips

  • wilfred

    Hallo,

    Ik ben Wilfred, en probeer sinds een half jaar wat wegwijs te raken op de 1 rijer.

    Hiervoor heb ik een jaar of 2 2rijer gespeeld, maar die cajun blijft maar kriebelen.

    Nu heb ik een boek aangeschaft van Yann Dour en Eric Martin, een prachtig boek, maar erg moeilijk.

    De new Iberia polka heb ik kunnen leren, omdat ik daar toevallig bladmuziek van tegenkwam.

    En Tigerrag blues heb ik na lang luisteren op gehoor een beetje leren spelen.

    De vraag is of er misschien spelers zijn die wat tips en trucs kunnen geven, om het leren spelen wat aangenamer te maken.

    met groet

    Wilfred

  • Nico

    Hallo Wilfred

    Verder op dit prikbord staan onder het kopje:Cajun, Zydeco, Tex-Mex enige tips over het spelen en leren spelen v/d accordion.

    Succes!!

  • Wilfred

    bedankt Nico, ik had inderdaad even verder kunnen kijken.

    Groet

    Wilfred

  • Ron van Doorneveld

    Wilfred, Nico an andere trekzakspelers,

    Tijdens het weekend van Hemelvaart is er in Nijmegen het

    weekend “trek er es uut”.

    Daar komt een workshop Cajun accordeon.

    Deze workshop gaat gegeven worden door Bas van der Poll van de Cajun Company.

    Behalve het leren spelen van nummers is ook de manier van spelen erg belangrijk.

    Het is niet eenvoudig om de juiste groove of het goede ritme te pakken te krijgen.

    Wellicht een mooi onderwerp om ook van anderen wat over te horen.

    Als je speelt moet je eigenlijk ook willen dansen en de mensen die je horen moeten niet stil willen blijven staan.

    Het is toch dansmuziek.

    Je moet ook veel naar de muziek luisteren en vooral bij de oudere spelers, waarvan er veel zonder drums en bas speelde kun je het mooi horen.

    Op de site hieronder kun je veel oude Cajun downloaden.

    Iemand met veel tijd heeft daar een schat aan oude platen omgezet naar MP3.

    http://npmusic.org/

    Er staan zeer veel standaard cajun-songs op.

    Les nemen kan ook bij Wim Nagtegaal.

    Hopelijk helpt het een beetje.

    Ron

  • Wilfred

    Ik had het al gelezen dat er een workshop was van Bas van der Poll, ik heb hem een keer mogen zien optreden met the cajun company, een prachtig optreden.

    Helaas zijn er al andere afspraken gemaakt voor het hemelvaart weekend, dus de workshop gaat aan m`n neus voorbij.

    weet iemand of er op het cajun & zydeco festival in Raamsdonkveer workshops gegeven worden?

    Het is in ieder geval wel de bedoeling dat ik daar heen ga.

    bij workshops wordt ook vaak een niveau aangegeven, maar hoe beoordeel je dat?

    Gezien de reistijd zit les bij Wim Nagtegaal er ook niet echt in, dat is dan weer het nadeel van wonen in Zeeland, een bijna harmonicaloze provincie.

    Ron, de site die je linkte is echt geweldig, ik kende hem al, maar had geen idee dat er ook steeds nieuwe nummers bijgezet werden.

    verder heb ik al heel wat cd`s aangeschaft bij Roots mail music in Breda.

    Zijn er binnen de cajun ook nog verschillende stijlen? ik heb wel eens iets gehoord van swampcajun, en prairiecajun, kan iemand daar iets over vertellen?

    Voorlopig wel weer even genoeg vragen, vergeef me mijn enthousiasme, maar er is niemand in mijn omgeving die dezelfde passie deelt.

    dit prikbord is dus een uitkomst.

    Groet

    Wilfred

  • Yves

    De belangrijkste tip is ongetwijfeld dezelfde als van alle andere muziekinstrumenten: heel veel oefenen!

    Aansluitend op de gouden tip van Ron, dat je veel naar Cajun muziek moet luisteren (wat zeker geen probleem zou mogen zijn, er van uitgaande dat je het genre muziek wil spelen waar je ook van houdt…), is de tip van top-cajun-accordionist Marc Savoy: dat je geen woord moet proberen te typen voor je het kan spellen… M.a.w. vooraleer je een nummer met je accordion probeert te spelen, moet je het nummer eerst goed in je opgenomen hebben en dus volledig kunnen neuriën (met elke noot dat je er in wil brengen)… Dan gaat het veel makkelijker om het nummer aan te leren dan dat je noot per noot tracht na te spelen zonder te weten waar het eigenlijk naar toe zal leiden…

    Het is ongetwijfeld ook beter om te beginnen met je eigen “simpele” versie van een nummer om aan melodie en ritme gewoon te raken, dan dat je er meteen (voor je er klaar voor bent) allerlei moeilijke technieken aan toevoegt…

    Yves

  • Ron van Doorneveld

    Heren, dames ook,

    Ik ben blij dat er gereageerd wordt op dit onderwerp.

    Ik weet alleen van dans-workshops in Raamsdonksveer.

    Dat oefenen is ook geen slechte, dus ik ga mijn trekzak uit de koffer halen.

    Ik hoop op nog meer respons.

    Ron

  • Wilfred

    misschien is een dansworkshop nog niet zo`n gek idee, om een beetje gevoel te krijgen voor wat je speelt?

    Wilfred

  • Bert Hek

    Ik heb ergens nog een boekje van ‘Nonc’ Ally Young.met bijbehorend geluidsmateriaal.

    Daar kun je dus echt wel iets van leren.

    wie interesse heeft kan zich bij mij melden voor een pakketje tegen kostprijs en on-line ondersteuning

    Groetjes Bert Hek, Des Fais do-Do

  • wilfred

    En Bert, heb je al meerdere reacties gehad?

    Groet,

    Wilfred